BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, April 17, 2019

what'S up 2019!

Assalamualaikum

Apa khabar masyarakat maya yang terus utuh dengan budaya baru di dunia kini iaitu media sosial. Masih gigih melapah lapangan teknologi maklumat yang kekal mampan bermahajalela di segenap seantero glokal. Empat tahun menghilang daripada gugusan ruangan blog peribadi ini, kini Phared Shakur terpanggil untuk menjamah semula setiap huruf yang pernah menjadi santapan jemari tangannya. Masih bernafsu untuk terus bermain dengan patah perkataan walau kekok pada awal permulaan. Jika rajin diasah dan dibelai manja, maka ilham untuk dilontarkan tidak akan pudar dimamah tinta. Empat tahun dihurung rasa malas untuk mengemas kini entri terbaru. Empat tahun juga menerokai pelbagai cabaran baru dalam inci kehidupan.

Alhamdulillah perjalanan di awal permulaan 2019 ini berjalan dengan lancar dan diiringi hela kebahagiaan. Semoga semua itu diberikan keberkatan dan berterusan hingga ke tahun-tahun yang berikutnya. Amin. Proses kehidupan ini penuh dengan pelbagai onak dan duri. Ia terpulang kepada kita bagaimana untuk menempuhi semua itu dengan tabah, cekal atau tersungkur sebelum mengharunginya. Saya sendiri mencabar diri saya untuk melakukan perkara yang selalu saya anggap saya tidak mampu dan tidak akan lakukan. Saya keluar daripada zon selesa saya dan mengerah setiap asa yang ada untuk memperoleh ilmu dan pengalaman baru. Saya bukanlah individu yang ketagih kepada cabaran baru dalam kehidupan ini, tetapi apa yang saya lakukan adalah untuk mengenali potensi diri. Saya mampu selesaikan urusan akademik saya secara sepenuh masa, bukan separuh masa atau pjj, walaupun bekerja namun semua itu masih mampu saya lunaskan dengan jayanya. Pensyarah saya merangkap penasihat (dissertation adviser) bertanya kepada saya di dalam kelas, kenapa saya sambung pelajaran saya ke peringkat yang lebih tinggi? Saya menjawab, saya sambung belajar bukan kerana mahu mengejar pangkat dan tangga gaji di dalam organisasi pekerjaan tetapi kerana pembelajaran itu adalah kepuasan peribadi atau self satisfaction saya. Walaupun saya perlu berulang-alik dan tidur daripada waktu malam hingga ke pagi di Terminal Bersepadu Selatan Bandar Tasik Selatan (TBS-BTS) sebelum ke institusi pengajian untuk menghadiri kuliah, namun saya tidak pernah merungut kerana saya itu adalah jalan yang saya pilih. Saya bersyukur kerana saya mampu meneruskan dengan jayanya dan saya satu-satunya pelajar yang bekerja di dalam kelas dan berulang alik seminggu dua kali ke tempat pengajian. Tetapi apa yang saya ceritakan ini bukanlah berlaku pada tahun 2019 tetapi ia bermula pada tahun 2016 sehingga saya habis pengajian. Saya berkongsi akan perkara ini kerana ia adalah langkah gila yang saya ambil sehingga membuat orang sekeliling geleng kepala dengan keputusan yang saya ambil, malah majikan saya dahulu juga risau sekiranya badan saya tidak mampu untuk bertahan dengan komitmen saya sebagai pelajar, pekerja dan perjalanan. Alhamdulillah berkat doa semua insan saya sentiasa bermotivasi dan tidak patah semangat. Syukur.

Saya yakin anda di luar sana pasti mempunyai pengalaman yang lebih mengujakan untuk disisirkan bersama-sama teman atau sahabat maya anda. Usah merasa ragu dengan keupayaan diri anda. Pastikan anda habiskan apa yang telah anda mulakan. Kekuatan anda sebenarnya melebihi apa yang anda mampu bayangkan. Yakin terhadap potensi diri dan usah hanya memasang angan-angan tanpa diiringi usaha. Ajar diri untuk capai matlamat yang telah anda sasarkan di dalam kehidupan. Walaupun nampak sukar namun ia berbaloi setelah anda menggenggam kejayaan itu. Nikmat kejayaan itu tidak mampu diukur dengan ungkapan kata-kata. Percaya Allah sentiasa bersama dengan hamba-NYA yang berusaha.

Hanya setakat ini sahaja yang mampu untuk saya kongsikan kepada anda semua dan tidak panjang berjela seperti tahun-tahun sebelum ini. Ini adalah permulaan baru saya setelah empat tahun bersara seketika dalam landskap penulisan. InsyaAllah jika mempunyai kelapangan waktu dan daya pemikiran yang rancak, saya akan berkongsi lagi dengan anda semua walaupun anda merasa jelik untuk membacanya :) Sehingga kita bertemu lagi pada masa akan datang.

Assalamualaikum

0 comments: