BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, June 25, 2011

~Qolbu Quran FI Qolbi~

Hati AL-QURAN berada dalam hati kita. Konotasi yang dilemparkan itu adalah surah YaSin yan terdiri di atas 83 ayat dan merupakan surah ke 36 dalam AL-QURAN. Medium maya ini saya jadikan sebagai platform untuk saya menyindir dan menegur diri saya sendiri dalam melayari sebuah perjalanan kehidupan yang tidak terjangka oleh kita tentang destinasi akhirnya. Pada hari kita dipaparkan di depan kaca mata kita tentang kelangsungan hidup masyarakat dan generasi muda yang leka dengan realiti kehidupan mereka dan leka menghidupkan fantasi mereka sehingga terlupa tentang tujuan utama mereka memasuki lebuh raya dunia ini. Saya juga adalah insan biasa yang sentiasa diburu kesilapan dalam hidup dan bangga mencari kekurangan yang menjelma untuk dijadikan panduan dan pedoman dalam sketsa kehidupan. Pada bingkisan kali ini saya merencanakan tentang keistimewaan surah YaSin. Saya bukanlah manusia yang hebat dalam menjalinkan kata-kata yang indah tetapi ilmu yang saya peroleh sewaktu bersekolah agama,perbincangan dengan para ustaz dan para tabligh serta berkat dorongan tunjuk ajar dari ayah dan atuk dalam mendalami ilmu Islam telah banyak membantu saya sebagai khalifah di pentas ciptaan Allah ini. Saya beranggapan menjadi tanggungjawab saya untuk menyebarkan dan berkongsi dengan semua pihak tentang apa yang saya tahu walau pun hanya sedikit. Saya bukan mahu berlagak dan menjadi manusia hipokrit tetapi ini cuma satu perkongsian rohani untuk kita bersama mencongak kekhilafan diri dan mencari ketenangan yang tersembunyi.
Surah YaSin ini tergolong dalam kategori surah makkiyah dan input di dalamnya meliputi aqidah umat sebelum Nabi Muhammad s.a.w, perjuangan Rasulullah dalam menyampaikan risalah kenabian, keagungan
ALLAH dan ragam manusia itu sendiri.
Surah ini dimulai dengan sumpah ALLAH yang menegaskan bahawa Nabi Muhammad s.a.w adalah utusan ALLAH untuk memperingatkan semua manusia yang belum diperingatkan pada masa sebelumnya. Banyak ulama menganjurkan supaya kita terus menerus membaca surah YaSin, terutama pada malam Jumaat. Nabi Muhammad saw bersabda mengenai surah YaSin;
ALLAH mencatatkan pahala begi pembacanya sebanding dengan membaca AL-QURAN sepuluh kali.
Barang siapa membaca surah YaSin pada malam Jumaat, maka ALLAH SWT memberikan keimanan yang kukuh.
Sesiapa yang membaca surah YaSin pada suatu malam kerana mengharapkan redha ALLAH, maka ALLAH SWT mengampunkan dosa-dosanya yang lampau dan keesokan harinya.
Sesiapa yang membaca surah YaSin, maka ALLAH menolak segala keburukan dan memenuhi segala kebutuhannya.
Barang siapa yang membaca surah YaSin di depan orang yang sedang menghadapi sakratulmaut, maka ALLAH SWT meringankan dan memudahkan rohnya keluar.
Barang siapa yang menziarah ke tanah perkuburan dan membaca surah YaSin maka ALLAH akan meringankan seksa seluruh ahli kubur pada waku itu. Seterusnya mereka yang membaca surah YaSin akan memperoleh pahala yang sama dengan jumlah pahala ahli kubur yang ada.

Hanya sampai di sini yang dapat saya coretkan untuk tatapan sekalian manusia. Ini sahaja yang dapat saya kongsikan dalam usia yang dikejar maut saban saat. Harapnya apa yang terkandung dapat membantu kita semua dalam mencorakkan nilai muslim dalam diri ini dengan lebih sempurna. Di mana salah dan silap yang tanpa di sedari saya lakukan dii dalam ruangan harap mampu dibetulkan oleh tuan mulia yang dirahmati ALLAH SWT sekalian. Saya hanya perantau ilmu yang sentiasa mencari kesilapan diri ini.

~AL-FATIHAH~
Kepada semua saudara muslim kita yang telah di tindas
..amin..

0 comments: